.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
همگام با انتخابات مجلس نهم ؛
تحلیلی بر اوضاع کاندیداها در حوزه انتخابیه غرب گلستان
در نگاهی به اسامی اعلام شده ثبت نامی می توان دریافت که همه بزرگان سیاسی ترکمن که در چند سال گذشته مستقیم در انتخابات مجلس با هم رویارویی داشتند ،این بار نیز در توافق با نیروهای خود برای یکی از این نامزدهای ثبت نامی فعال هستند.
تحلیلی بر اوضاع کاندیداها در حوزه انتخابیه غرب گلستان

زنگ پایان مهلت ثبت نام قانونی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی در ساعت 17 روز جمعه 9 دی ماه در 6 فرمانداري حوزه هاي انتخابيه استان گلستان به پایان رسید که بر اساس اعلام دبير ستاد انتخابات استان پس از اتمام مهلت قانوني، براي نام نويسي از داوطلبان نمایندگی ، 129 نفر آمادگي خود را براي حضور در اين انتخابات اعلام داشتند.

سيدقاسم حسيني افزود: بر اين اساس، از مجموع اين تعداد در پايان آخرين مهلت ثبت نام 122 نفر مرد و مابقي زن هستند. به گفته وي، از اين تعداد، بيشترين و كمترين داوطلبان ثبت نام كرده به ترتيب با 39 نفر متعلق به حوزه انتخابيه گرگان و آق قلا و 12 نفر متعلق به حوزه انتخابيه علي آباد كتول مي باشند.
وي تصريح كرد: از مجموع افراد ثبت نامي، 7 نفر داراي مدرك تحصيلي ليسانس، 97 نفر داراي مدرك تحصيلي فوق ليسانس، 22 نفر داراي مدرك تحصيلي دكترا و 3 نفر نيز داراي مدرك حوزوي هستند. وي ادامه داد: در رنج سني 30 تا 50 سال، 104 نفر، 50 تا 60 سال 23 نفر و 60 تا 70 سال 2 نفر حضور دارند.
دبير ستاد انتخابات استان گلستان افزود: از اين تعداد در رده هاي سني محتلف، مسن ترين داوطلب با 67 سال و جوان ترين داوطلب با 30 سال سن كه هر دو متعلق به حوزه انتخابيه گرگان و آق قلا مي باشند، حضور دارند.
حسيني گفت: از مجموع افراد ثبت نام كرده، 4 نفر با حضور در وزارت كشور ثبت نام كرده بودند كه اين 4 نفر همگي نمايندگان فعلي مجلس شوراي اسلامي مي باشند.
وي اظهار داشت: در حوزه انتخابيه گرگان و آق قلا، 39 نفر با حضور در فرمانداري شهرستان گرگان، نام نويسي كرده اند كه 36 نفر مرد و يك نفر زن مي باشد و در حوزه انتخابيه گنبدكاووس نيز 17 نفر با مراجعه به فرمانداري شهرستان گنبدكاووس ثبت نام كرده كه از اين تعداد 15 مرد و 2 نفر زن هستند.
وي خاطرنشان كرد: در حوزه انتخابيه علي آباد كتول، 12 نفر به فرمانداري اين شهرستان مراجعه نموده اند كه از اين تعداد 11 مرد و 1 نفر زن مي باشد و در حوزه انتخابيه مينودشت، گاليكش، كلاله و مراوه تپه كه 28 نفر با مراجعه به فرمانداري شهرستان مينودشت نام نويسي كرده اند، 27 مرد و 1 زن وجود دارد.
به گفته وي، در حوزه انتخابيه كردكوي، تركمن، گميشان و بندرگز، 16 نفر و حوزه انتخابيه راميان و آزادشهر 17 نفر به ترتيب به فرمانداري هاي شهرستان هاي كردكوي و راميان مراجعه نموده اند كه همگي مرد هستند.
وي در پايان گفت: در دوره گذشته 202 نفر با مراجعه به فرمانداري هاي 6 حوزه انتخابيه نام نويسي كرده بودند كه به علت، ارتقاء سطح مدرك تحصيلي اين تعداد در اين دوره به 129 نفر كاهش يافته است. استان گلستان داراي 6 حوزه انتخابيه به 7 نماينده مي باشد كه در حوزه انتخابيه گرگان و آق قلا به مركزيت گرگان، دو نماينده در مجلس حضور خواهند داشت.
در شماره گذشته هفته نامه پیک خزر به قلم نگارنده،تحلیلی بر آخرین نامزدهای احتمالی مجلس در غرب استان گلستان منتشر شد که انتشار این مطلب بازتاب بسیار خوبی در میان مردم و نیروهای سیاسی داشته است.
حوزه انتخابیه کردکوی ،بندرگز ترکمن و گمیشان در آخرین روز ثبت نام با یک شوک انتخاباتی مواجه شد و حاج رحمت جلالی از نیروهای شاخص اصولگرای منطقه در یوم ا... 9 دی با جمع بندی شرایط سیاسی و مناسب ارزیابی کردن زمان حضور خود برای این دوره از انتخابات به درخواست بزرگان سیاسی و فرهیختگان فرهنگی منطقه جواب مثبت داد و در دقیقه 90 وارد کارزار انتخابات شد. توجه به سابقه انقلابی و کسوت جانبازی و اعتدال سیاسی اش می توان پیش بینی کرد که در روستاهای شرق کردکوی بویژه در یساقی - روستای زادگاه دایی شهیدش علی میاندره – از او استقبال فراوان شود.
او هم اکنون رقیب انتخاباتی برای نظری مهر و دیگر نامزدهای شاخص منطقه خواهد بود.
جلالی پیش از این در شورای نگهبان بندرترکمن مسئولیت داشته و در مقطعی سه ساله ریاست آموزش و پرورش این شهرستان را در دوره نمایندگی دکتر ایری بر عهده داشته است.مقاومت و پایداری او بر اصول انقلاب و ارزشها و استقلال و اعتدال او در مدیریت های سابقش در منطقه از او به عنوان یک نیرو ولایی و مکتبی نشان داده است.
کشمکش بین او و دکتر ایری و فشار بر وزیر وقت آموزش و پرورش برای برداشتن او از آموزش و پرورش بندر ترکمن و مقاومت مدیریتی او نه نتها موفقیتی برای ایری نداشت بلکه او برای آسیب ندیدن فضای آموزش و پرورش و ضرر نکردن فرهنگیان آن منطقه به صلاح دید خود با رفتنش از آموزش و پرورش این شهرستان برای ادامه خدمت خود به آموزش و پرورش آق قلا برود. پیش بینی می شود که با آمدن او بسیاری از نیروهای ارزشی و بچه های جبهه و جنگ از دو جناح سیاسی و اصولگریان اصیل برای او فعالیت انتخاباتی کنند.
البته با توجه به نداشتن سابقه تشکیلاتی و دفتر ارتباط مردمی در این فاصله اندک تا زمان تبلیغات رسمی، حلقه انتخاباتی حاج رحمت جلالی سریعا باید برای شکل دهی جلسات در منطقه غرب استان برنامه ریزی کند.
با توجه به ثبت نام 8 نفر از بندرگز و 5 نفر از بندر ترکمن و گمیشان و 3 نفر از کردکوی،برخی از تحلیگران سیاسی منطقه بر این عقیده اند که حضور حاج رحمت جلالی در دقیقه 90 خواب دکتر نظری مهر نماینده کنونی مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی و دیگر نامزدهای ثبت نام کننده را آشفته کرده است.

حضور جلالی در این انتخابات بیش از دیگران برای ساور که از مدتها پیش برای پیروزی در این انتخابات و رفتن به مجلس برنامه ریزی کرد شوک آور بود.
زادگاه جلالی روستای میاندره ( از روستاهای شرق کردکوی ) می باشد که ساور تا پیش از حضور او بسیار به کسب آرای روستائیان شرق کردکوی امیدوار بود.
یک روز بعد از ثبت نام رحمت جلالی پایگاه اطلاع رسانی هواداران او به آدرس www.rahmatjalali.blogfa.com با عنوان مرد خستگی ناپذیر راه اندازی شد.راه اندازی این پایگاه نشان از حضور قوی او در این دوره از انتخابات و اهمیت اطلاع رسانی به مردم در نزد حامیان او دارد.
بر اساس اعلام ستاد حامیان حاج رحمت جلالی فرزند شایسته روستای میاندره با گردهمایی بزرگان و نیروهای سیاسی و فرهنگی از گروه های مختلف اجتماعی و سیاسی با سلیقه های متفاوت فعالیت ستاد مردمی او از این روستا شروع شده است.
یکی از دست اندرکاران ستاد ارتباط مردمی جلالی گفت: تاکنون از روستای میاندره نیروهای فرهیخته و مدیران بسیاری در دولت های مختلف دارای مسئولیت بودند و این حضور فرصت بسیاری خوبی است که همه این ظرفیت ها برای موفقیت این همولایتی به کار گرفته شود.
وی افزود: با توجه به این که مردم این روستا تاکنون در تمامی کارهای جمعی مشارکت حداکثری داشتند ابراز امیدواری کرد که در این دوره از انتخابات ،با ایجاد وحدت و اتحاد و همبستگی که میان مردم این روستا بوجود آمده با همکاری و همراهی مردم دیگر روستاهای شرق کردکوی برای انتخاب یک نماینده از این آب و خاک تلاش کنند.

برخی از تحلیگران سیاسی منطقه معتقدند که با توجه به حضور 3 نفر نامزد ثبت نامی از شهرستان کردکوی، و تقلیل تعداد آنها در فرآیند تائید صلاحیت ها از سوی هیات اجرایی و نظارت انتخابات ،از هم اکنون حاج رحمت جلالی را باید شاخص و برگ برنده مردم کردکوی در رقابت با نامزدهای شاخص سه شهرستان بندرگز، ترکمن و گمیشان به حساب آورد.
او موج اول حضور خود را با ثبت نام شوک آور در این دوره از انتخابات محکم برداشت.
حضور او بازتاب مختلفی در رسانه های مجازی و پیامکی منطقه داشته است. جلالی روز جمعه بعد از حضور در نماز جمعه کردکوی به اتفاق جمعی از علاقمندان و هواداران خود در فرمانداری کردکوی حضور یافت و با تکمیل فرم های ثبت نام و تحویل مدارک رسما به این دوره از انتخابات پا نهاد. این حضور علاوه بر رسانه های مجازی از طریق رسانه پیامکی نیز بازتاب داده شد.

بعد از مطلع شدن فعالان سیاسی منطقه از این خبر ،سریعا برخی از آنها از طریق پیامک ثبت نام حاج رحمت جلالی را به عنوان یک خبر مهم به دیگر دوستان خود اطلاع رسانی کردند.با توجه به ثبت نام 8 نفر از شهرستان بندرگز اوضاع چندان برای دکتر نظری مهر مساعد نیست، غفار عسگری و مهدی ایرجی از رقیبان اصلی او در این شهرستان هستند.

ایرجی شهردار سابق گرگان با توجه به حضور در ستاد انتخابات محسن رضایی در ریاست جمهوری دهم و ارتباط نزدیک او با این شخصیت سیاسی قطعا پس از تایید صلاحیت از جبهه ایستادگی که در مجموع همراه با جبهه متحد اصولگرایی است به عنوان یک مهره برای کسب موقعیت سیاسی در منطقه مورد چانه زنی قرار خواهد گرفت.
نشاط انتخاباتی در دو شهرستان ترکمن و گمیشان بیش از دیگر نقاط غرب استان است.ترکمن ها همیشه در انتخابات مجلس بیشترین مشارکت را داشتند.
ثبت نام 5 نامزد در این دوره از انتخابات از قومیت های مختلف ترکمن و ایجاد رقابت بین قومی نوید بخش رقابت تنگاتنگ در این حوزه انتخابیه است.

در نگاهی به اسامی اعلام شده ثبت نامی می توان دریافت که همه بزرگان سیاسی ترکمن که در چند سال گذشته مستقیم در انتخابات مجلس با هم رویارویی داشتند ،این بار نیز در توافق با نیروهای خود برای یکی از این نامزدهای ثبت نامی فعال هستند.

شاخص ترین آنها نازمحمد ولی پور و جبار ایری است.بر اساس اخبار بدست آمده نازمحمد ولی پور با آوردن قربان دردی قورلی زاده معرف به کاک جان یک بار دیگر در مقابل جبار ایری که از جلال ایری حمایت می کند و عبدالحکیم فیروزی نامزد جامانده از دور دوم انتخابات مجلس هشتم رقابت تنگاتنگی خواهد داشت.
علاوه بر این سه نفر، محمد قلی حاجی ایری نماینده دوره هفتم مجلس نیز ثبت نام کرده است.
او شانسی برای موفقیت نخواهد داشت و نیروهای او تقسیم شده اند.در حوزه انتخابیه ترکمن برای اولین بار یک اتفاق تازه افتاد و از این حوزه فردی به نام غلامی از نامزدهای شیعه که گویا دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی و مدرش دانشگاه ثبت نام کرده است.

یک منبع آگاه در گفت و گو با همیشه خبرنگار گفت: از حوزه انتخابیه کردکوی بندرگز،ترکمن و گمیشان 16 نفر برای حضوردر این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند.
وی افزود:از شهرستان بندرگزآقایان :محمد جواد نظری مهر، سید کریم حسینی،حسن ایرجی،مهدی ایرجی، غفار عسکری ،علی اصغر جمال،مهدی ملکی و جهانشاهی ثبت نام کردند.
وی با بیان این که از شهرستان کردکوی به نسبت سه شهرستان دیگر افراد کمتری ثبت نام کردند اظهار داشت: از این شهرستان نیز آقایان احمد سردارزاده،عبدالرضا ساور و رحمت جلالی به جمع نامزدهای انتخاباتی پیوستند.
این منبع آگاه تصریح کرد:از شهرستان های بندر ترکمن و گمیشان نیز آقایان جلال ایری،عبدالحکیم فیروزی،محمد قلی حاجی ایری،قربان دردی قورلی زاده و غلامی ثبت نام کردند.
پیش بینی می شود که تا ده روز آینده ،این حوزه انتخابیه با جند شوک انتخاباتی دیگر همراه خواهد بود و از هم اکنون بر خی را باید سردار بازندگی این انتخابات لقب داد.پس تا آن روز بدرود.عین الله تاجیک "همیشه خبرنگار"


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نو 13 دي 1390
مطالبی که نوشتین سر و ته نداره لطفا از منطقه ترکمن صحرا موثق تر بنویسید.
متع 13 دي 1390
اطفا عدالت را مراعات فرمایید
نا شناس 13 دي 1390
نماینده باید برای مردم تلاش نماید متاسفانه بعضی از نمایندگان فقط به فکر افراد خاصی هستندازجمله بعضی از هواداران کاندیداها که نام بردید
نظری مهر 14 دي 1390
تاجیک تو که به دکتر ساور قول دادی ! چی شد ؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.067 seconds.